CAJON MIKROFON – KAKO OZVUČITI KAHON

Ozvučenje kahona može biti “pipkav” posao i postoji više varijanti ozvučavanja za “live”- uživo i studijo- postavke. Postavka mikrofona, bilo za živi nastup ili u studiju, zavisi od nekoliko faktora.

Uzmimo studijo za primer- kakva je prostorija?

Da li je unutra živa ili više umrtvljena atmosfera?

Da li je prostorija idealna za onaj pravi zvuk perkusija?

Koje su vrste mikrofona na raspolaganju, i da li je tonac u studiju raspoložen za eksperimentisanje sa zvukom?

Kao i u većini sviranja perkusija ili bubnjeva, ključ je u eksperimentisanju. Generalno govoreći, ne postoji samo jedan pravi ili pogrešan način snimanja/ ozvučavanja kahona, već je tu nekoliko isprobanih i testiranih tehnika.

Stvar sa kahonom je u tome što iako može zvučati dobro “na suvo” za uho, ponekad je problem ozvučiti ga baš kako ti želiš u studiju ili živoj postavci.

Ovo su neka od dosta solidnih rešenja:

OZVUČAVANJE ISPRED I IZA KAHONA
Uobičajeno je ozvučiti sa mikrofonom ispred i iza instrumenta. Ovo omogućava obuhvatanje širokog opsega zvučnih frekvencija koje kahon proizvodi. Ovo je po meni, zaista obavezno za snimanje u studiju. Najvalitetnije ( i papreno skupo) rešenje je mikrofon Neumann U87 koji se postavlja na 30-ak cm ispred kahona, i mikrofon za bas bubanj unutar rupe na zadnjoj strani kahona- Audio Tehnica ATM25 ili Beta 91. E sad, Neumann U87 jeste izvanredan mikrofon, i cena mu je oko 3500€! Tako da ćemo preći na neke, za većinu ljudi, realnije i pristupačnije mikrofone.

Neka od ozbiljnijih rešenja su THE T.BONE BD 500 BETA (zadnja strana) i SHURE SM57 (prednja strana), ili samo PUR CBM-1 CAJON MIKROFON (unutar kahona).
Jeftinija varijanta koju trenutno koristim za klubske svirke sa bendom je SHURE PG56.
Najjeftinije rešenje je MEINL PERCUSSION MIKROFON (45€)

Beta91

Beta 91– Jedan od najboljih i najskupljih mikrofona za kahon.

SHURE BETA 91   350€

Najčešće pominjan i korišten mikrofon je polu-kardiodni kondenzatorski mikrofon za bas-bubanj (kick drum) Beta 91. Ovo je jedan od najboljih izbora za ozvučavanje kahona po mnogima, kako za žive svirke i nastupe, tako i za snimanja u studiju. Mikrofon se postavlja unutar kahona, na savijenom peškiru ili komadu tkanine, i time se štiti mikrofon od oštećenja ili pomeranja. Takođe, mikrofon se može postaviti na nižem stalku za bas-bubanj. U ovakvim slučajevima često dolazi do pomeranja samog stalka pa čak i oštećenja zadnje strane kahona. Dodatno se kahon može ozvučiti i spreda sa pomoćnim mikrofonom, ali je dobra stvar što se Beta91 može koristiti samostalno, dakle bez dodatnih mikrofona. Dosta muzičara-kahonista koristi upravo ovaj mikrofon za žive nastupe, ali je poprilično skup ko' otrov (350€).
Dobra zamena je jeftiniji BEHRINGER BA 19A (100€) ili THE T.BONE BD 500 BETA (125€) ili PUR CBM-1 CAJON MIKROFON (260€).

SUB KICK
Je uređaj koji hvata niske frekvencije (100Hz-2000Hz) koje standardni mikrofoni ne mogu. Može se montirati sa zadnje strane kahona u kombinaciji sa nekim od bas-mikrofona, a daje puniji, masniji zvuk. Zgodna stvarčica, vredi je koristiti ukoliko imate prilike.

PROSTORIJA I ZVUK
Ukoliko je kahon u akustičnom prostoru, idealnom za dobijanje čistog i kvalitetnog zvuka, možete postaviti mikrofone koji će obuhvatati sve zvukove u prostoriji. Dodajte još i jedan bas-mikrofon unutar kahona, i sve je spremno za džemovanje.

EKSPERIMENTISANJE
Zvučaće banalno, ali koristite svoje uši. Tako ćete znati da li ste dobili dobar ili loš zvuk preko mikrofona. Koristite kvalitetne slušalice i eksperimentišite sa postavljanjem mikrofona sve dok ne budete zadovoljni sa zvukom. Nemojte misliti da ćete loš zvuk poboljšati sa kojekakvim plugin-ovima ili efektima. To jednostavno nije tačno. Strpljivo eksperimentišite dok ne pronađete onaj pravi zvuk koji ste želeli.

Predlozi mikrofona za zadnju stranu (ili unutar kahona):

MEINL PERCUSSION MIKROFON   45€

Mikrofon za perkusije

  • Niskoprofilni kondenzatorski mikrofon sa samolepljivom podlogom

  • Može se pričvstiti za cajon, konge, djembe i druge perkusione instrumente

  • Kabel dužine 45 cm sa 6,3 mm priključkom (jack)

  • Raspon frekvencija: 20-20,000 Hz (130 dB ±3 dB)

  • Sadrži bateriju

Mikrofon radi na bateriju koja se nalazi u priključku (jack) kojeg morate odvrnuti da biste došli do baterije (LR41). Što se tiče kvaliteta, osetljivost je niska i na mikseti ovaj mikrofon treba “napanjiti” da bi dobili nešto. Na snažnim i glasnim perkusijama radi ok.

Za dobar zvuk treba dosta finog podešavanja, visoki tonovi nisu nešto izraženi. Ali za te novce- nije loše.

BEHRINGER BA 19A   100€

Kondenzatorski mikrofon

  • Za akustične instrumente, mikrofon sferne usmerenosti

  • Mikrofon posebno dizajniran za upotrebu sa bubnjevima, kao i za druge niskofrekvencijske izvore zvuka, kao npr. klavir, bas

  • Integrisano pretpojačalo

  • Zbog (pljosnatog) dizajna ne hvata refleksije nastale odbijanjem od poda i zidova već samo direktan zvuk izvora signala

  • Prekidačem na donjoj strani mikrofona se mogu pojačati srednje frekvencije

  • Stalak za mikrofon nije potreban

  • XLR "muški" izlaz

  • Raspon frekvencija: 50-18000 Hz

  • Impedanca: 250 ohms

  • Zahteva “fantomsko napajanje phantom power 48 V

  • Osetljivost: -53 dB ±3 dB @ 1 kHz (1 V / Pa)

  • Težina: 493 g

  • Torbica

Utisci i ocene su da je ovaj mikrofon jeftinija zamena za Shure Beta 91A, ukoliko Vam je cena mikrofona u prvom planu. A koliko para- toliko muzike.

MEINL PA-CAJ CAJON PREDPOJAČALO 120€

Cajon predpojačalo Set

  • Predpojačalo za kačenje na zvučni otvor kahona i mikrofon

  • Odgovara većini kahona

  • Kontrola jačine i tona

  • Izlaz: 6.3 mm mono džek

  • Sa 2x CR2032 3V dugme-baterije

Meinl Cajon Predpojačalo - proba & upoređivanje mikrofona

Cilj je da se kahon jeftino i jednostavno ozvuči. Predpojačalo je upoređeno sa mikrofonima Shure SM57, Shure SM91 i Neumann KM184 i čućete postavke ekvilajzera na ovom cajon predpojačalu:

Po mom mišljenju, jedina loša stavka je napajanje sa baterijama, koje se mogu nenadano isprazniti u sred svirke. Na žalost, nema napajanje sa strujnim kablom.

THE T.BONE BD 500 BETA 125€

Kondenzatorski mikrofon

  • Polu-kardioidni mikrofon, sferne usmerenosti

  • Prekidač za frekvencije bas-kick bubanj (bass cajon)/ klavir/ vokal

  • Stalak za mikrofon nije potreban

  • Metalno kućište

  • Rupice na donjoj strani za kačenje

  • Unutrašnji navoj 3/8” (oko 9,5mm) na donjoj strani sa neklizećom gumom za stabilnost i zaštitu

  • XLR "muški" izlaz

  • Raspon frekvencija: 30-20,000 Hz

  • Impedanca: 230 Ohm

  • Zahteva “fantomsko napajanje phantom power 48 V

  • Osetljivost: -53 dB

  • Dimenzije: 95mm*123mm

  • Težina: 480 g

Ocena ljudi koji su kupili ovaj mikrofon za kahon je da “radi posao za te novce”, jednostavno mikrofon postave unutar kahona i hvata ne samo bass zvuk već i “snare”-ton uz malo igranja sa postavkama na mikseti.

 

 

PUR CBM-1 CAJON MIKROFON    260€

Mikrofon za kahon

  • Mikrofon za cajon, sferne usmerenosti sa integrisanim aktivnim EQ za ozvučavanje kahona ili bass/kick bubnja

  • Sa pričvršćivačima na kuke i omče za kačenje

  • Polu-hiperkardioid

  • Stalak za mikrofon nije potreban

  • XLR "muški" izlaz

  • Raspon frekvencija: 30-20000 Hz

  • Zahteva “fantomsko napajanje phantom power 24-48 V

  • Težina: 145 g

  • Dimenzije: 75x50x25 mm

Ovo je jedan od najboljih mikrofona za cajon. PUR ekipa zna šta radi (imaju i svoju proizvodnju kahona) i ovo je pun pogodak- dobija se najbolji zvuk. Cena je poprilično visoka ali ne bez razloga.
Mikrofon postavite unutar kahona, spojite ga XLR kablom sa miksetom (fantom napajanje) i zvuk je savršen. Svirka može da počne. 

 

Mikrofon za prednju stranu kahona:

SHURE SM57 LC   125€

Dinamički Instrument mikrofon

  • XLR "muški" izlaz

  • Raspon frekvencija: 40-15000 Hz

  • Impedanca: 310 Ohms

  • Osetljivost: -54,5 dB

  • Dimenzije: 157 x 32 mm

  • Težina: 284 g

  • Torbica, držač za mikrofon- "guska", 3/8” prstenasti adapter

Kardioidni mikrofon za ozvučavanje i snimanje instrumenata i vokala. Rekao bih- najčešće korišten mikrofon za doboš kod bubnjara širom planete. Popularnost i kvalitet ovog mikrofona poznat je godinama, decenijama unazad.

Usmeren mikrofon koji izoluje izvor zvuka i efikasno smanjuje snimanje pozadinske buke. Odlično prenosi “attack” udarce po dobošu ili “snare-ton” kod kahona, te u kombinaciji sa nekim bass/kick mikrofonom, pravi savršen prenos zvuka.
Profi mikrofon, to je to.

 

Evo kako to radi Heidi Joubert:

 

Slobodno ostavite komentar sa nekim vašim predlozima i iskustvima na ovu temu.

Ukoliko želite da kupite neki od ovih mikrofona- pozovite da se dogovorimo oko naručivanja: 064 639 7798

 

Podeli/ šeruj

Facebooktwitter
Facebooktwitter
Posted in cajon, mikrofon, ozvučenje, saveti and tagged , , , , , .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.